• Wszystko co musisz wiedzieć o sokach

Bez-nazwy-4.jpg

 

Jak pokazują badania wciąż jemy za mało warzyw i owoców, ale nie oznacza to, że musimy je spożywać tylko w surowej formie, ale również może to być np. w postaci soków. Świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców są doskonałym źródłem witamin, minerałów i innych składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. 

Właściwości zdrowotne poszczególnych owoców i warzyw:

 

food-1681977_960_720(1).png

Jabłko

To bogate źródło kwercetyny oraz flawonoidu,  który spowalnia proces trawienia węglowodanów, co przyczynia się do dłuższego zachowania energii.  Wpływa także na właściwy poziom cukru we krwi.

 

exoya-ananas(1).png

Ananas

To bogate źródło witaminy C, naturalnej energii oraz witaminy B. Pozytywnie wpływa na układ trawienny, a także poprawia układ krążenia krwi.

 

kiwipng.png

Kiwi

Naturalne zastrzyk energii, bowiem zawiera dużo witaminy C. Pozwala na utrzymanie właściwego poziomu cukru, ponieważ zawiera niski indeks glikemiczny. Kiwi daje poczucie sytości.

 

mieta(1).png

Mięta

Pozytywnie wpływa na układ trawienny, ponieważ silny aromat mięty pobudza gruczoły ślinowe, co uwalnia enzymy trawienne.

 

purepng-com-mangomangofruithalvedfrontalfullsweetfresh-481521564634qp959.png

Mango

Pozwala utrzymać właściwe ciśnienie krwi i daje poczucie sytości, ponieważ zawiera bardzo dużo potasu. Mango ma też mnóstwo enzymów odpowiadających za rozkład białek, co sprzyja trawieniu.

 

avocado(1).png

Awokado

Zawiera bardzo dużo wartościowych kwasów tłuszczowych, które stanowią ochronę dla serca i stawów. Jeśli chcemy, aby nasz sok nabrał aksamitnej konsystencji, to awokado jest idealnym produktem, aby to uczynić.

 

Jarmuz-1.jpg

Jarmuż

Bogate źródło beta-karotenu, witaminy A, wapnia oraz karotenoidów. Daje poczucie sytości, ponieważ zawiera dużo błonnika.

 

batattat-620x424.png

Pataty

Pamiętaj, im pataty mają ciemniejszy miąższ, tym więcej zawierają czynnych substancji roślinnych, które są bardzo cenne dla naszego organizmu.  Pataty pomagają stabilizować poziom cukru we krwi, ponieważ zawierają dużo dobrych węglowodanów.

 

winogrona-i814411.png

Winogrono

Czerwone i czarne winogrona zawierają mangan, który pomaga regulować poziom cukru we krwi. Mimo swojej słodkości, zawierają niski indeks glikemiczny.

 

orzechy-wloskie-1-kg-1000g.pngOrzechy

Zawierają dużo białka i zdrowych kwasów tłuszczowych. Pamiętaj, przed wyciskaniem należy orzechy najpierw namoczyć w wodzie, a dopiero potem wrzucić do wyciskarki, która zrobi z nich gęste mleko.

 

bocwina.png

Boćwina

Zawiera bardzo dużo wapnia oraz błonnika, który daje uczucie sytości. Boćwina poprawia również krążenie krwi.

 

Owoc-granatu.jpg

Granat

Jest bogatym źródłem witaminy C, która korzystnie wpływa na nasz układ odpornościowy. Wspiera naturalne mechanizmy obronne komórek.

 

0005452_pomarancze-premium-luz_550.png

Pomarańcze

Zawierają dużo witaminy C i potasu, co korzystnie wpływa na nasz układ odpornościowy oraz pomaga chronić organizm przed infekcjami.

 

jagody.png

Jagody

Są bogate w przeciwutleniacze, które wspomagają pamięć. Zawierają również flawonoidy, które mają działanie antynowotworowe, a także wspomagają pracę serca.

 

bbd63be78b5127acc949f226f8e683875314147c.jpeg

Papryczki chili

Są bogate w witaminę A i C, które korzystnie wpływają na układ odpornościowy, a także zapobiegają infekcjom.

 

252daf66fc5f350e44f1db6f9c19e379.png

Marchew

Są bogatym źródłem witaminy A, beta-karotenu oraz karotenoidów. Korzystnie wpływa na wzrok, ale także badania dowodzą, że zmniejszają także ryzyko zachorowań na nowotwór i artretyzm.

 

imbir.jpg

Imbir

Ma właściwości rozluźniające i łagodzące. Pobudza pracę układu pokarmowego, co sprzyja usuwaniu zalegających w organizmie toksyn.

 

bc08ad93b83003321d2352e4fda39a4a.png

Pomidory

Jest to naturalny środek bakteriobójczy. Ma właściwości obniżające poziom złego cholesterolu. Kwasy zawarte w pomidorach wspomagają działanie wątroby, która odgrywa ważną rolę w organizmie.

 

kokos-woda.png

Woda kokosowa

Ma właściwości moczopędne, wspomaga wydalanie toksyn z organizmu. Zawiera dużą zawartość elektrolitów, dzięki czemu odpowiednio nawadnia organizm. Dodanie wody kokosowej do soków zapewnia im subtelną słodycz.

 

fototapety-cytryny-i-limonki.jpg.jpg

Cytryny i Limonki

Są bogatym źródłem witaminy C. Dodają sokom ożywczej świeżości

 

arbuzy-i-melony-z-polski-nasiona.png

Melony i Arbuzy

Składają się prawie z 90% wody, zawierają bardzo dużo składników odżywczych, a jednocześnie bardzo mało kalorii. Arbuzy mają działanie przeciwutleniające, są bogatym źródłem witaminy C.

Melony natomiast zawierają bardzo dużo witaminy A, B i C, a także potasu.

POWODY, DLA KTÓRYCH WARTO PRZYGOTOWYWAĆ I PIĆ ŚWIEŻO WYCISKANE SOKI:

  1. Soki ułatwiają przyswajanie składników odżywczych, które są zawarte surowych warzywach. Jest to niezwykle ważne, szczególnie dla osób, które przez wiele lat wypracowały w sobie złe nawyki żywieniowe i w konsekwencji cierpią na zaburzenia trawienia.
  2. Warzywa zawierają błonnik nierozpuszczalny, który po rozłożeniu przez nasze bakterie, wzmacnia jelita. W związku z tym warzywa korzystnie wpływają na nasz przewód pokarmowy, pomagają one błonom śluzowym stale się regenerować.
  3. Soki ułatwiają spożycie wymaganej dziennej dawki warzyw i owoców, bowiem niewielu z nas jest w stanie spożyć zalecaną porcję. Wypijając szklankę soku dostarczamy naszemu organizmowi wiele składników odżywczych z kilku warzyw na raz.
  4. Soki pozwalają odkrywać nowe smaki. Wielu z nas na co dzień spożywa te same produkty, co przyczynia się do przesytu. Soki pozwalają urozmaicić naszą dietę, można eksperymentować i próbować nowych smaków.
  5. Świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców pozwalają zachować nam zdrowy wygląd, ponieważ zawierają bardzo wysokie stężenie wartości odżywczych i składników energetycznych.

 

KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD

  • Soki pijemy 20-30 minut przed posiłkiem małymi łykami, mieszając w ustach ze śliną.
  • Sok spożywamy tego samego dnia, przechowujemy w szklanym naczyniu w lodówce.
  • Dzieci poniżej 13-tego roku życia nie powinny pić więcej niż 150ml soku poza tym należy sok rozcieńczyć wodą.
  • Maksymalna ilość soków dla początkujących to 3 szklanki (230ml) dziennie (z czasem można dojść do 6 szklanek).
  • Jeśli chorujesz na jakieś choroby przewlekłe warto skonsultować się z lekarzem i posłuchać jego rad.
  • Gdy pijesz samodzielnie wyciśnięte soki, ważne jest, abyś obserwował swój organizm.
  • Cukrzykom zaleca się picie soków warzywnych.
  • Nie łączymy ogórka z pomidorem, papryką, cebulą, cykorią, pietruszką i sałatą.
  • Sok z buraka pijemy nie więcej niż 2 razy w tygodniu po ok. 40 minutach po przygotowaniu.
  • Zacznij od wyciskania soków z warzyw i owoców, które lubisz, dzięki temu ich smak będzie Ci odpowiadał i łatwo się nie zniechęcisz.

 

Owoce i warzywa dla potrzeb osób chorych na cukrzycę zostały podzielone na grupy w zależności od zawartości węglowodanów:

GRUPA 1: Owoce o zawartości 2-5% węglowodanów: arbuzy, cytryny, grejpfruty, melony, poziomki, truskawki, żurawina. Warzywa: brokuły, cykoria, kalafior, ogórek, pomidor, rzodkiewka, rabarbar, sałata, szczypiorek, szpinak, szparagi.

GRUPA 2: Owoce o zawartości 5-10% węglowodanów: jabłka, pomarańcze, dynia, agrest, ananasy, borówki, brzoskwinie, czarne jagody, czereśnie, gruszki, jeżyny, maliny, mandarynki, morele, porzeczki, wiśnie. Warzywa: brukiew, brukselka, buraki, cebula, jarmuż, fasolka szparagowa, kalarepa, kapusta biała, czerwona i włoska, marchew, papryka, natka pietruszki, por, rzep, szczaw.

GRUPA 3: Owoce o zawartości 10-25% węglowodanów: banany, czarne porzeczki, śliwki, renklody, winogrona. Warzywa: bób, czosnek, groszek zielony, koperek zielony, korzeń pietruszki, seler.

GRUPA 4: Warzywa o zawartości do 75% węglowodanów: groch, fasola, soja, soczewica, kukurydza.

Osoby chore na cukrzyce mogą jeść w zasadzie bez ograniczeń produkty z Grupy 1 i Grupy 2. Pozostałe stanowią zbyt duże obciążenie trzustki i powinno się ich unikać. Warto również pamiętać, że grejpfrut może interferować z wieloma lekami, więc należy go spożywać w ograniczonych ilościach.

 

ZIELONE SOKI DLA ZDROWIA

Zielona warzywa dostarczają mnóstwo składników odżywczych i mikroelementów. Magicznym elementem jest tu zielony barwnik – chlorofil. Warzywa w kolorze trawy zawierają także enzymy – żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, prowitaminę A, witaminy z grupy B, C, E i K.

Chlorofil ma ogromne możliwości:

  • działa przeciwzapalnie – leczy ból gardła, zapalenie dziąseł, zapalenia i owrzodzenia błony śluzowej żołądka, jelit, pomaga w leczeniu stanów zapalnych skóry i stawów, jest pomocny przy walce z żylakami,
  • właściwości oczyszczające – usuwa pozostałości po lekach, unieszkodliwia toksyny, neutralizuje metale ciężki, pomaga oczyścić wątrobę i jelita, neutralizuje nieprzyjemny oddech,
  • silne działania przeciw nowotworowe, ponieważ wiążąc się ze szkodliwymi substancjami ułatwia ich wydalanie,
  • zielony barwnik roślin pomaga również przy wielu innych schorzeniach, np. anemii, reguluje ciśnienie tętnicze, powoduje szybszą przemianę materii przez co umożliwia szybsze i skuteczniejsze zrzucenie wagi, regeneruje tkanki i niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie organizmu, dodaje energii całemu organizmowi, poprawia funkcje serca, neutralizuje kwasy w mięśniach.

 

Najlepszymi źródłami chlorofilu są: natka pietruszki, lucerna, młode listki pszenicy i jęczmienia, pokrzywa, zielone części: brokuł, kalafior, rzepa, kalarepy, rzodkiewki, naci selera, a także szpinak, liście kapusty włoskiej, pekińskiej, rzeżucha i mniszek lekarski.

Aby wydobyć wszelkie dobrodziejstwa z warzyw i owoców, potrzebujesz do tego specjalnego sprzętu, jakim jest wolnoobrotowa wyciskarka, który sprawi, że wyciśniesz z warzyw i owoców wszystko to, co najlepsze.

Wyciskarka pozwala uzyskać dużo więcej soku niż popularne sokowirówki, które nie wydobywają skutecznie całego soku z miąższu, przez co część warzyw i owoców trafia do kosza. Warto mieć na uwadze, że  wolnoobrotowa wyciskarka pozwala uzyskać dużo więcej soku, a co za tym idzie, więcej składników odżywczych. Odpady, które pozostają po wyciskaniu są niemal zupełnie suche, a więc prawie nic się nie zmarnuje.  

 

ZASADY, O KTÓRYCH NALEŻY PAMIĘTAĆ PRZED PRZYGOTOWANIEM SOKU

  • Najlepiej kupować sezonowe owoce i warzywa, wtedy możemy mieć pewność, że mają one zachowane wszystkie swoje wartości.
  • Warto kupować warzywa i owoce, które oferowane są luzem, bowiem trudno jest ocenić, czy te zapakowane w pudełku, foli nie mają śladów psucia.
  • Przed przygotowaniem soku należy dokładne umyć owoce/warzywa. Czynność tę należy wykonać pod bieżącą woda, która powinna być letnia, czyli nie zbyt zimna i nie za gorąca.

Owoce i warzywa, których skórka jest niejadalna, należy dokładnie obrać i usunąć z nich wszystkie nasiona i pestki.

Warzywa i owoce w różny sposób oddziałują na nasz organizm, a to jakie mogą mieć działanie przedstawiamy poniżej:

 

DZIAŁANIE

WARZYWA I OWOCE

·         usprawnienie pracy mózgu

·         pamięć, koncentracja

dynia

·         obniżenie cholesterolu

pomidor, por, groszek

·         usprawnienie krążenia krwi

·         uszczelnienie naczyń krwionośnych

pietruszka, burak, skrzyp polny, seler naciowy

·         obniżenie ciśnienia

seler naciowy

·         wzmocnienie odporności

marchew, rzepa, brukselka, pokrzywa, papryka, por

·         obniżenie cukru we krwi

·         cukrzyca

kapusta, pokrzywa

·         zgaga

brokuł

·         uczucie pieczenia w żołądku

brokuł, rzodkiewka

·         walka z rakiem

zielone, pietruszka, kalafior, boćwina, por

·         oczyszczanie stawów

pomarańcza, zielone

·         bóle stawów i reumatyzm

burak

·         wrzody żołądka

kapusta

·         grzybica i stany zapalne

kapusta włoska, szczypior

·         działanie bakteriobójcze

pokrzywa

·         odchudzanie

seler korzeń, sałata, ogórek, winogron, zielone

·         nerki i układ moczowy

koper, pomidor

·         wzrok

marchew

·         oczyszczanie wątroby

sałata zielona

·         oczyszczanie trzustki

pokrzywa, zielone

·         nieżyt dróg oddechowych

jagody

·         katar

·         kaszel

·         grypa

burak

·         układ krążenia

burak, pomidor, seler nać, pietruszka, por, kukurydza, groszek

·         układ pokarmowy

brokuł, kalafior, pietruszka, rzodkiewka, dynia, sałata

·         układ odpornościowy

marchew, papryka, rzepa, brukselka

·         wątroba

sałata, zielone

·         stawy

pomarańcza, ogórek, zielone

·         skóra

burak, marchew, szpinak, rzeżucha

·         żołądek

boćwina